Wywiad dziennikarski jest jednym z najbardziej interesujących i złożonych gatunków, wymagającym od dziennikarza lub osoby przeprowadzającej wywiad gotowości do inteligentnego, analitycznego i dogłębnego podejścia do tematu w celu uzyskania potrzebnych informacji, zrozumienia ich i przekazania odbiorcom w najbardziej atrakcyjny sposób.
Ważne jest, aby w czasie przeprowadzania wywiadu uwzględnić trzy działania: umiejętność zadawania pytań, wykazanie się opanowaniem tematów, jasne i bezpośrednie pytania. Wiedza, jak słuchać rozmówcy, aby stworzyć atmosferę zaufania i płynności w rozmowie. I wreszcie, wiedza, jak obserwować, aby opisać czas, przestrzeń i inne szczegóły, które obracają się wokół postaci, aby ujawnić aspekty jego lub jej osobowości.
Rodzaje wywiadów dziennikarskich. Istnieją różne rodzaje wywiadów, które dziennikarz wybiera w zależności od celu i podejścia jakie chce nadać tematowi.
Porównuj książki w najlepszych cenach
W wywiadzie informacyjnym chodzi o to, aby rozmówca udzielił informacji na temat, którego jest ekspertem, znawcą lub bezpośrednim świadkiem.
Wywiad osobowościowy koncentruje się na ujawnianiu cech charakteru, takich jak styl życia, gusta, zainteresowania, charakter i jego lub jej opinie na różne tematy.
Wybór rozmówcy i ustalenie terminu
Wybór bohatera zależy od kryteriów dziennikarza, który musi określić, jakim tematem lub faktem jest zainteresowany rozwinięciem lub zajęciem się nim ze względu na jego znaczenie społeczne, polityczne lub kulturowe. Tak więc, postać musi być ekspertem w temacie, tutaj nie ma znaczenia tak bardzo jego popularność lub hierarchia. Następnie dziennikarz musi umówić się na wywiad z daną postacią i mieć wystarczająco dużo czasu na jego przygotowanie.
Dogłębnie zbadaj temat i postać
Jest to kluczowy krok, ponieważ od niego będzie zależał sukces wywiadu dziennikarskiego. Konieczne jest, przed spotkaniem z postacią, zbadanie i udokumentowanie tematu, który ma być poruszony w rozmowie, w celu opracowania ciekawych pytań, które ujawniają nowe szczegóły na temat, życia lub osobowości rozmówcy.
Dokładniej, może to być konsultowanie artykułów związanych z tematem, biografii postaci, strony internetowej, jeśli ją posiada i innych wywiadów przeprowadzonych z autorem, aby uniknąć powtarzania pytań i dać inne podejście do wywiadu. Wszystko to posłuży do przygotowania inteligentnych pytań, zagłębienia się w aspekty, które do tej pory nie były poruszane i przeprowadzenia wywiadu dziennikarskiego w sposób profesjonalny.